نگارش اولین مقاله علمی- پژوهشی سرو کهنسال ابرکوه

ابرکوه سرپرستی یزد فردا: سیدعلیرضا رسولی"کارشناس ارشد باغبانی و کارشناس فضای سبز شهرداری ابرکوه:
اولین مقاله علمی- پژوهشی سرو کهنسال ابرکوه با عنوان اکوتوریسم سرو کهنسال ابرکوه در شماره88-89 ماهنامه پیام سبز چاپ شده است.این مقاله با تاکید بر اصول علمی حفاظت نوادر طبیعی و استفاده گردشگران ودر فرمت مقالات علمی قابل مشاهده است.

خوشبختانه با پیگیری به عمل آمده وپس از دو مرحله داوری و ویرایش مقاله توسط هشت تن از اساتید عضو کمیته علمی ماهنامه مذکور،این مقاله در هفته منابع طبیعی و روز درختکاری در نمایشگاه بین المللی فضای سبز و خدمات شهری تهران در معرض دید عموم در واحد مقالات تخصصی ،قرار گرفت. کلیات کتاب سرو ابرکوه با یکی از اساتید مجرب دانشگاه با موضوع اصلی حفاظت طی یکسال گذشته در دست بررسی است و نیازمند حمایت و صدور مجوز یکی از دانشگاه های کشور جهت چاپ می باشد،البته در صورت موافقت چاپ معادل انگلیسی آن نیز در حال پیگیری است.

شایان ذکر است که ماهنامه مذکور مهمترین مجله تخصصی فضای سبز کشور می باشد.

ضمنأ از تلاش های ارزنده استاد عزیز آقای محمد حسین ایران نژاد پاریزی ، استادیار دانشکده منابع طبیعی و کویر شناسی یزد تقدیر می شود.

.در ذیل چکیده این مقاله جهت استحضار ارایه می گردد.

اکوتوریسم سروکهنسال ابرکوه


چکیده

سفر مسئولانه به طبیعت به نحوي كه پایداری و ماندگاری آن برای آیندگان حفظ گردد و آسیبی به طبیعت وارد نیاید ، نوعی تعریف از اکوتوریسم است . سرو کهن سال ابرکوه که جزو آثار طبیعی ملی کشور در سال 1382 ثبت شده است، یکی از گونه های زنده كهنسال این کره خاکی است . فارغ از مدیریت نگهداری و حفظ این گونه ارزشمند در راستای بقاء حیات آن ، چگونگی استفاده بازدیدکنندگان از فضای پیرامونی و حتی خود آن حائز اهمیت است . موقعیت استقرار آن در شهر ابرکوه نیازمند توجهات خاصی می باشد که محاسبه برد ظرفیت یکی از انواع روشهای قابل پیش بینی و ارائه در خصوص تراکم جمعیتی بازدیدکنندگان است که متعاقب آن می توان برنامه ریزی مدیریتی مطلوب تری لحاظ نمود . تعیین کاربری اراضی حاشیه ای و زون بندی فضای پیرامونی کمکی به اهداف اکوتوریسم این درخت عظیم می نماید . امید آنکه با مدیریت صحیح تر بتوانیم اين پديده نادر طبیعی کشور عزیزمان را حفظ نماییم .



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا